Otomotiv kesimi temsilcileri artan talep ve artırım tasası nedeniyle Türkiye’ye gelmek üzere yola çıkan gemideki araçların bile şimdiden satıldığını belirtti.
Ekonomim gazetesinin haberine göre, ÖTV güncellemesi konusunda belirsizliğin ortadan kalkmasıyla hareketlenen otomotiv satışları, yılın son günlerine girilmesiyle beklentilerin de üzerinde hızlandı. Birçok bayide araçlar tükendi. Markalar, talebi karşılamak için yolda olan, şimdi gümrükten geçmeyen araçları da satışa çıkarmaya başladı. 2023’te kurun yükseleceği ve fiyatların artacağı tasasıyla tüketicinin alımını öne çekmesi, talebin artmasındaki ana etken oldu.
Son 10 yılın aralık ayı araba ve hafif ticari araç satış ortalaması 116 bin adet olarak gerçekleşmişti. Piyasanın güzel olduğu yıllarda aralık ayında 150 bin adet satışın aşıldığı da oldu. Geçen yıl ise kurdaki süratli yükseliş nedeniyle aralıkta araba ve hafif ticari araç satışları 2020’in birebir devrine nazaran, nazaran yüzde 40,3 azalarak 62 bin 243 oldu. Aralığın birinci haftasında bu ay için 100 bine yakın bir satış varsayımı yapılıyordu.
120 bin adeti geçebilir
Renault ve Dacia markalarının bayiliğini yapan Günerler Otomotiv yetkilisi Oğuz Güner, “Talep çok yüksek. Bayideki tüm araçlarımızı sattık. Hatta birçok bayide olduğu üzere, Türkiye’ye gelmek üzere yola çıkan ve ay sonuna yetişecek olan gemideki araçları da satmaya başladık” dedi.
Gülan Otomotiv Yönetim Kurulu Lideri Alp Gülan, talebin çok yüksek olduğunu belirtirken, aralık ayında satışların 120 bin adeti geçebileceğini söyledi. Alp Gülan da gemide olan araçların satılmaya başladığını söz ederken, “Ötelenmiş talep matrah beklentisinin ortadan kalkmasıyla tekrar devreye girdi. Fiyatların artmasından telaş eden tüketici alımı öne çekiyor. Bilhassa B segmenti araçlarda matrah güncellemesiyle gelen avantajın, kurdaki artış paralelinde ortadan kalkabileceği öngörülüyor. Münasebetiyle o segmentteki araçlara ağır ilgi var” dedi.
İkinci el pazarı da hareketli
Sıfır araçların yanı sıra ikinci el araba piyasasında da talep geçen hafta hızlandı. İkinci el markası Otoshops’un Genel Müdürü Melih Mutlu, “ÖTV matrah güncellemesiyle alımını öteleyenler vardı. Bir yandan onlar pazarı hareketlendirirken, başka yandan artırım geleceği kaygısı ile alımını öne çekenler var. Sıfır araç bulamayan tüketiciler de ikinci ele yöneliyor” dedi.
Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, çok güçlü bir taleple karşı karşıya olduklarını, yatırım hedefli alımların da devam ettiğini söz etti. Birçok kesim uzmanı ve ekonomist de arabanın cazip bir yatırım aracı olmaya devam ettiğinin altını çiziyor. Tüketici bir yandan mobilite muhtaçlığını karşılarken, öbür yandan kullandığı arabadan kur ve enflasyona bağlı olarak birçok öbür yatırım enstrümanına nazaran daha çok kar ediyor.