İşte otomotiv piyasasında son durum

BİRİNCİ EL

6 AY SONRA BAYİDE sıfır ARAÇ KALDI

SON yılların tanınan yatırım aracı sıfır arabaların fiyatı temmuzda, döviz kurlarındaki yükseliş, yeni KDV oranları ve ÖTV matrah limitlerinin geçerliliğini yitirmesiyle birlikte ortalama yüzde 10 arttı. Türkiye’de satışa konulan bütün sıfır kilometre arabaların fiyat ortalaması temmuz prestijiyle 3 milyon liraya ulaştı. Yükselen fiyatlara karşın temmuz ayında tüketici talebi sürat kesmedi lakin ocak-haziran 2023 devri boyunca ‘0’ stok ile satış kapatan bayilerin elinde birinci kere bu ay sıfır araç kaldı. Görüştüğümüz bayi yetkileri bu durumu, tatil periyoduna ve bayilere olağanın üzerinde araç gelmesine bağladı. Kesim temsilcileri de sıfır araba satışlarındaki asıl yavaşlamanın eylül ayından itibaren hissedilebileceğini vurguladı.

‘TEMMUZ GENELDE YAVAŞ OLUR’

İstanbul’da satış yapan bir otomotiv bayisinin satış temsilcisi Soner Erdoğan, temmuz ayındaki satışlara yönelik sorularımızı, “İlk kez temmuz ayına sıfır stok geçemedik. Elimizde az da olsa yani 3-4 araç da olsa sıfır kaldı. Fakat talepte bir geri çekilme var demek için erken. Zira, temmuz aylarında ekseriyetle satışlar az olur. Bayiye girişlerde ise azalma gözlemlemiyoruz. Kurlar arttığı ve enflasyon yükseldiği sürece arabalar yatırım aracı olarak görülmeye devam edecektir” formunda yanıtladı. Bir öbür bayi yetkilisi Alper Yılmaz ise, “Bu ay bayiye olağandan fazla araç geldi. Çok azı satılamadı lakin onlar da satılır. Bu ay bilhassa muhtaçlığı olduğu için gelen müşteri sayısı artmıştı. Talepte bir azalma varsa bunu lakin ağustos ayında daha net görebiliriz” dedi.

Temmuz ayında sıfır arabadaki fiyat artış ortalaması: %10

Temmuz ayında ikinci el arabadaki fiyat artış ortalaması: %4

Satılan araçlardaki ortalama nakit para kullanım oranı: %95

İlk 7 ayda yatırım hedefiyle alınan varsayımı sıfır otomobil oranı: %40

İlk 7 ayda satılan varsayımı araba ve hafif ticari araç satış adedi: 650 bin

Son 5 ayda satılacak iddiası araba ve hafif ticari araç satış adedi: 350 bin

İKİNCİ EL

PANİK SATIŞLAR BAŞLADI

TEMMUZ ayında sıfır araçtaki yüzde 10’a yakın fiyat artışına karşılık ikinci elde fiyatlar yalnızca yüzde 4 seviyesinde arttı. Ticaret Bakanlığı’nın ikinci el araç satışına yönelik aldığı yeni tedbirler ve noter süreçlerine yönelik sıkı takibinin tesirleri şimdi ikinci haftasında hissedildi. Görüştüğümüz ikinci el araba satıcıları, temmuz ayında ikinci el araç satışlarının hissedilir derecede yavaşladığını söyledi. Bakanlığın aldığı tedbirler ve ikinci el satışlarındaki yavaşlama sonrası, yatırım gayeli araba alıp garajına koyan birçok kişi de ilan sitelerinde bu araçları satışa çıkardı. Satışa çıkarılan arabaların birçoğunun poşetleriyle koruma edilmesi ve trafiğe çıkış tarihlerinin nisan-mayıs olması dikkatleri çekti.

‘GİDİŞAT ÂLÂ DEĞİL’

İlan sitelerinde 2023 model ve 10 bin kilometreyi geçmeyen araba ilanlarının sayısı 4 bin adede yaklaşırken, nisan-mayıs devrinde trafiğe kaydı yapılan arabaların ilan sitelerindeki sayısı 15 Temmuz 2023 prestijiyle yükseldi. 1000 adedin üzerinde olan bu ilanların ekseriyetle “Garajda koruma edildi”, “Poşetleri üzerindedir” ve “Fiyatı indirdik, acil satılık” açıklamasıyla satışa çıkarıldığı görüldü. İkinci el araç satışı gerçekleştiren Otomerkezi.net şirketinin CEO’su Muhammed Ali Karakaş ise satışlarla ilgili, “İkinci elde gidişat düzgün değil. Mayıs ayında seçim meçhullüğü, haziran ayındaki uzun bayram tatili derken temmuz ayında açıklanan yeni vergiler ve bakanlığın kararlarının yürürlüğe girmesi bölümü daralttı. 3 aydır periyodik olarak satışlar düşüyor” açıklamasında bulundu.

‘SON ÇEYREKTE GEREKSİNİMİ OLAN ARAÇ SATIN ALIR’

– GEÇTİĞİMİZ hafta Muğla’da düzenlenen elektrikli Dacia Spring’in tanıtım toplantısında otomotiv bölümündeki gelişmelere ait sorularımızı yanıtlayan MAİS AŞ Genel Müdürü Berk Çağdaş ise şöyle konuştu: “İkinci el tarafında Ticaret Bakanlığı’nın aldığı tedbirlerin aslında işe yaradığını söyleyebilirim. Hasebiyle ikinci el araç üzerinden yüksek kârlar elde edilen periyodun ben eylül ayından sonra çok tesirli olmayacağını düşünüyorum. Sıfırda ise yılın birinci yarısında yatırım emelli talebin de tesiriyle Türkiye’ye çok sayıda araç geldi. Temmuz’u da sayarsak 7 ayda 650 bin adet bandında araba ve hafif ticari araç satışından bahsediyoruz. Şu anda satışların yüzde 95’i peşin olarak yapılıyor, krediyle alım çok az. Bu şartlarda, eylül periyoduna gerçek kurların biraz daha artmasıyla vatandaşın beklemeye geçeceğini, araç almayacağını düşünüyorum. Ferdî görüşüm eylül-aralık devrinde yatırım emelli talep azalır, yerini gereksinimi olanlar alır. Bilhassa krediye erişimin güç olduğu bu devirde hem perakende de hem de filo da talep azalır.”

FABRİKA ÇIKIŞLI 2. EL SAYESİNDE ARACIN ÖMRÜ 2.5 KAT UZAYACAK

RENAULT, merakla beklenen fabrika çıkışlı ikinci el araç faaliyetlerini geçtiğimiz hafta Türkiye’de devreye aldığını açıklamıştı. Bu arabaların satış tarafından sorumlu olacak MAİS AŞ’nin Genel Müdürü Dr. Berk Çağdaş’ın ilk değerlendirmesi, “Refactory benim çok güvendiğim bir iş. Tabi ki, biz satış tarafındayız. Garantiyi fabrika veriyor. Biz yenilenmiş arabayla ezber bozmak istiyoruz. Yaptığımız hesaplara nazaran bir aracın kullanım ömrü 2.5 kat arttırılabilir. Refactory de işte bunu sağlayacak. Araç üzerindeki birçok kesim sıfırıyla değiştirilmiş olacak. Bu Türkiye için yeni bir öykü. Araçlar uygun fiyatlı olacak. Yani sıfır alan da, Refactory’den çıkan yenilenmiş arabaları alan da kazanacak” formunda oldu.

Dr. Berk Çağdaş

YÜZDE 20 HEDEFİ

İlk etapta Clio 4, Clio 5 ve Megane Sedan modellerine odaklanacak Refactory’de, önümüzdeki devirlerde farklı modellerin de bu yenileme kapsamına alınması bekleniyor. Refactory tarafından yenilenen tüm ikinci el araçlar, Türkiye genelinde 56 noktada faaliyet gösteren yetkili RENEW bayilerinde RENEW kimliği altında satışa sunulacak. Yenilenen arabaların garanti mühleti ise 2 yıl olacak. Yeni Dacia Spring’in geçtiğimiz hafta Muğla’da düzenlenen basın toplantısı kapsamında sorularımızı yanıtlayan Çağdaş, Türkiye pazarındaki satış maksatlarıyla ilgili olarak ise, “Renault kalite algısını daha yukarda konumluyor. Dacia ise kullanıcıların gereksinimlerine yönelik modeller üretiyor. Benim MAİS olarak gayem Türkiye otomotiv pazarında yüzde 18-20’lik pazar hissesi bandına oturmak” diye konuştu.

İKİ BİN ADET SPRİNG GELİYOR

– TÜRKİYE’nin en uygun fiyatlı elektrikli arabası Dacia Spring, satışa çıktığı 7 Temmuz 2023’ten bu yana yaklaşık 400 adet satılırken, marka yıl sonuna kadar araçtan 2 bin adet getirecek. Yani Dacia, 2023 yılında toplamda 2 bin 500 adetlik Spring satışı hedefliyor. 48 kW (65 beygir) güce sahip elektrikli motora sahip Spring, karma kullanımda 220 km, kent içi kullanımda 310 km menzil sunuyor. Araba konuttan şarj edildiğinde 100 km’de ortalama 20-25 TL’lik güç tüketiyor.

ELEKTRİKLİ MUSTANG TÜRKİYE’DE

FORD’un ikonik modeli Mustang’ten ilham alan büsbütün elektrikli Mustang Mach-E temmuz ayı prestijiyle Türkiye’de satışa sunuldu. Tek motorlu geriden itiş (RWD) ve çift motorlu dört çeker (AWD) sürüş seçeneklerine sahip araba, tercih edilen versiyona nazaran 550 ila 600 km ortasında değişen menziller sunuyor. Mach-E’nin 3 milyon 593 bin TL’den satışa çıkan standart menzilli bataryaya sahip (Standard Range) versiyonu 269 beygir gücüyle 6.1 saniyede 0-100 km/s hızlanma sağlıyor. Arabada önde 100 litre ve artta 402 litre olmak üzere iki farklı bagaj alanı bulunuyor. Mach-E’de ayrıyeten, tek pedalla sürüş imkânı, şifreyle anahtarsız giriş, yüksek süratli şarj dayanağı üzere birçok yeni kuşak teknoloji de yer alıyor. 

7 MİLYONUNCU ARACINI ÜRETTİ

VEHBİ Koç’un girişimleriyle1968 yılında birinci temelleri atılan ve 1971’den itibaren faaliyete başlayan Tofaş, Bursa’da yer alan fabrikasında 7 milyonuncu aracını üretti. Fabrikada üretilen 7 milyonuncu araç ise Egea Cross Wagon oldu. Mevzuya dair açıklamada bulunan CEO Cengiz Eroldu, “Tofaş, 7 milyon araç üretimine ulaşan seyahatinde, faaliyete başladığındaki 20 bin adetlik üretim kapasitesi ve 600’e yakın çalışanıyla mütevazı bir fabrikadan, bugün 450 bin adetlik üretim kapasitesi, yaklaşık 6 bin çalışanı ile global araba ve hafif ticari araçlar geliştiren bir üretim ve Ar-Ge merkezine dönüştü. Tofaş, daima ilerleme azmiyle, yerli sanayi ve Ar-Ge’nin güçlenmesine dair tutkuyla çalışılan yıllar boyunca endüstriyel ve ticari alanlarda kat ettiği gelişimin yanı sıra Türkiye otomotiv sanayi ve Ar-Ge’sinin gelişiminde kıymetli bir rol alırken, ülkemizde pek çok unsur de imza attı. Ehil insan kaynağımızla, teknoloji, dijitalleşme, kalite ve verimlilik düzeyiyle global ölçekte rekabetçi tahliller sunuyoruz. Stellantis üretim sistemi kapsamında, iş güvenliği, kalite ve verimlilik alanlarındaki değerlendirmelere nazaran de küme içindeki en yeterli birinci 3 fabrikadan biriyiz” açıklamasını yaptı.

50 MİLYONLUK ZELZELE BAĞIŞI

KAHRAMANMARAŞ merkezli zelzelelerin akabinde 1 milyon ’ya varan bir nakdi yardım bağışında bulunan Nissan, mart ayından beri sürdürdüğü yardım kampanyasıyla da 22 milyon 740 bin TL’lik ek bağışa aracılık etti. Şirket kampanya kapsamında, AFAD, AHBAP, AKUT yahut Kızılay’dan birine 20 bin TL meblağında bağış yapan müşterilerine bu meblağı, satın alacakları aracın tavsiye edilen anahtar teslim fiyatından düşüyordu. Nissan Türkiye Genel Müdürü Charbel Abi Ghanem, “1 milyon Euro’luk nakdi yardıma ek olarak aracı kurumlara yapılan bağış kampanyamız ile yaklaşık 50 milyon TL’yi aşkın bağışın zelzele bölgesine ulaşmasını sağladık.Ülkemize ve milletimize katkıda bulunduğumuz için gururluyuz” dedi.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir